Saturday, 6 April 2013

A Venturers Account of Phase 2 on the Kindergarten Project


by Nathan Ascot

When we arrived in Bonor Sook after a five hour drive from Basecamp we were all taken aback by the beauty of the simple village. The creek that we lived next too was brilliant – particularly water fights with the local children; there was a lush green football pitch where we played football and volleyball with the local children; and even the houses were incredible, mainly because of their simplicity and the skill of the villagers in building them. It really was unlike anything else I had ever seen or experienced.





We were delighted to be living in a community hall and sleeping on a floor after weeks in hammocks and bashas. We even have a gas hob to cook on. Wasting no time we started work on the kindergarten from day two and within a week and a half we had already set up the water tank, concreted the ground and put half of the flooring in.

The local community were so welcoming and loved providing us with extra food, topping up our Raleigh Rations with doughnuts. They also had fantastic football skills and they never tired of playing. Even Freddie and Dan (the football players in the group) were shown up by them. We began to wonder if generously supplying us with extra food was their tactic.


The group shared a love of singing. Every Sunday we went to church and sang with the locals and absolutely loved it –and so did the local community. The locals also love singing and so it wasn’t long before we were all singing karaoke together. Our resident dance teacher Dan also taught the local children how to dance which was really fun to watch.



One thing we hadn’t been expecting was the beautiful view over the valley. Towards the end of our phase Jude our PM took us on a half hour walk to the top of a hill to see the sunset. We saw not only the whole of Bonor Sook, but the surrounding area that went on for miles. The whole group were speechless, and seeing our new home from a new location just days before we were due to leave really brought the group together and reminded us how lucky we were to be here.



We left the project with the walls, floor, stairs and water tank finished and it is fair to say that between feasts, work and having fun with the community we have really left our mark on Bonor Sook.

3 comments:

joanna said...

Freddie Aitken - Alpha 8

Lovely write up about the Kindergarden phase you did and photos of you with the children - ahh. Hope your walking boots and all your kit were up to your 12 day trek? Am about to write you a letter which hopefully will reach you before you finish in Borneo - can't believe the time is going by so fast! Love you loads. Mum xxxx

Demi RIdder said...

For Liselot Bekendam ALpha one phase two

Hiii lovely,
Ben zo benieuwd hoe het nu daar gaat met je? Las dat jullie dat gebouw hebben geverfd deze week! Ben benieuwd naar de fotos als die online komen, zorg dan een keer dat je er op staat hahah, dan zie ik je nog is aap. Duurt niet zo lang meer of je bent weer gezellig hier, na alle ervaringen die je daar hebt opgedaan zal je wel heeeeeel veel middagjes vol te praten hebben! Kan niet wachten! Ik sta weer op schiphol hoor schat, kijk er naar uit. Verder gaat hier alles ze gangetje, hebben net paar dagen zon gehad en zeker wel 5 graden... Vandaag regent het, heel verrassend. Had me eerste tentamen van blok 3 vandaag nou was echt ene na de andere gok dus ben benieuwd of er een 2 een 3 of een 4 uit komt. Maarja anayway dit weekendje avondje naar hoofddorp om bespreking te doen over het skicentrum waar ik toch niet meer ga werken. Zaterdag trouwens eerste werk dag bij van dam gehad, was opzich wel te doen niet mega mega druk. En gister avond de eerste maandag avond, was wel redelijk druk voor een maandag, het is echt meeeeeega koud achter het ijs, heb gister met 3 lagen gestaan en die nieuwe jasjes irriteren zo in me nek dat ik er vlekken van heb gekregen. Ging willem vandaag ook nog zeiken dat we het terras niet goed hadden schoongemaakt en dat ik te druk was nou zoek het uit.. Ohja en er is een nieuw iemand aangenomen voor deze maand tot jij terug bent. ze heet Debbie en ze is 18, ze heeft ook tussenjaar dus vandaag maar Flo zei dat ze onwijs saai is. Beter dat jij dus terug komt en ze er weer met dezelfde gang vandoor gaat. Ben blij als je hier weer bent en we weer eindeloos kunnen praten over alles. Dat mis ik echt, dit kan ook wel zo maar dan krijg ik natuurlijk nooit antwoord terug en ik heb geeeen flauw idee of je ze allemaal binnen krijgt. Denk het wel want heb het gevoel dat ik dit nu echt onder de knie heb! Eindelijk na 3 maanden 1000 berichten sturen en kwamen er 2 aan... zijn me 2 brieven beide al aangekomen eigenlijk? Heb je zooo onwijs veel te vertellen dus rooster je eerste paar dagen dat je hier weer bent maar alvast in als demi-lies dagen!!! Ohja en denk even wat je gaat doen met koninginne dag want ik ga naar Queens day festival met hele groep ook met char gruyt enzo, dus als je leuk vind let me know als je nog brief stuurt naar je ouders dan regel ik kaartje voor je. Is op een dinsdag en is 25 euries. Maar kijk maar wat je doet schat! Ik ga maar weer verder met leren, volgende week komen trouwens me nichtje en oom uit mexicooooo dus helemaal leukie en daarna kom jij alweer!! Goed einde van deze maand! Nou schat hou je taai daar, you can do it! Hele dikke kus ik denk aan je, xxxxxxxx loveeee u
Demi

Guy van Doremalen said...

Message for Caspar

Hoi Cas,

DAt ziet er erg gezellig uit allemaal. En als ik het goed zie staat er precies hetzelfde drumstel als bij ons thuis.
Een mooi stuk werk hebben jullie geleverd. Prachtig, de school op palen. Ik zag ook al de foto's van je duik avontuur. Ben erg benieuwd naar je eigen foto's. Hier is het eindelijk gestopt met vriezen. Maar nu regent het weer. Niet zo hard als bij jullie denk ik, maar het wordt toch echt tijd voor wat beter lenteweer.

Groet, papa