Wednesday, 14 October 2009

The Venturers Arrive!

This week 76 venturers have been herded into Sabah to the Traverse Activity Training Centre from The Netherlands, America, Canada, Australia, the U.K and Malaysia. Expedition 09K Borneo has officially kicked off!

 
 

Their first night in country was spent in hammocks in communal bashers as most people tried to shake off their jet lag to the sound of some very noisy wildlife. Here they are trying set up home with their mosquito nets.






As we speak,  these intrepid venturers are in the midst of learning jungle skills, radio communication, first aid, GPS use, navigation and  tool safety, at a beautiful site along the river, overlooked by dense jungle and the peaks of Mount Kinabalu.







In the midst of all this they are being loaded with information about the projects on offer, how Raleigh operates, cultural awareness, internal communications and health and safety regulations.Then for a jaunt into the jungle trekking with all their kit for a night at 'Jungle Camp' with their new Delta group teams and their project managers showing them the ropes.If that isn't enough, a few new games, Raleigh olympics and crab football all get squeezed into the schedule too.



30 comments:

samdelahaye said...

Hey Charlie, you made it!! We're all slightly surprised but relieved..! Hear some of your handluggage didn't make it through at Heathrow - I told you so. Hope you have a FANTASTIC expedition and if you're lucky you might get a letter from this end.. Lots love Sxx

Mandy and Rob said...

Great to see all the venturers are working hard. Hope you all have a great time and keep udating the blog. Just for Abbi, Kandy Rain, the girl strippers got voted off X factor!

Anonymous said...

Good luck everyone! Here's to new lifelong friendships..

Anonymous said...

Loving the blog guys! (That Comms Officer must be some kind of legend, and certainly knows her stuff...you'd almost think that she'd been through an Expedition or two herself...) Best wishes for 09K everyone from an 09H'er. One question - can Mock Duck be shipped to New Zealand, and if so, will Customs let it in the country? LOVE that stuff. Hi to all you crazy Raleigh crew, Alice

Anonymous said...

All the best for a great expedition, and a special G'day to the Thunder from Downunder...a.k.a...Courtney, Jack, Taylor and Africa. I miss you guys:)
Love and hugs from Nikki and all at BTG in Oz:)

Philippine said...

To Rolien& Floris!

Hi Roelieee & Flo,

Ik heb jullie gespot hoor, op de foto! haha super leuk. Hadden jullie een beetje een chille reis? Hoorde via de mama's dat de eerste week bikkelen was... Hoe is het met jullie jungle skills, blijft die hangmat al een beetje in de boom hangen?! En al leuke nieuwe (apen) vrienden gemaakt. Ik ben NU in Londen om al mijn Engelse Raleigh vrienden weer eens te zien. Echt lachen om iedereen weer te zien en al die coole jungle verhalen komen weer boven. Nou, leukerds,
Succes met de eerste projecten... Ik hoop dat jullie Maleisie net zo cool vinden als ik.
Dikke zoen xxxxxxx Philippine

Carmen Sykes said...

Hello, just looked at your pics, it looks amazing im very envious!! Hope the venturers are enjoying it and are all ok. Can you please say a hello to Josh from all his friends and family in North Devon
cheers

Carmen Josh's Mum xx

Vicki Hinks said...

MEGGIEMOO!!!!! Missing you loads, but are you actually there? Looked and looked for a glimpse of you on the pictures of you all arriving and you were conspicuously absent! Hope you're having fun. big hugs - us at home in a nice tidy house xxxxxxxx

Lisa L. said...

Julian- We saw a photo of you - you're alive and in Borneo! Happy Birthday! It's very, very cold and rainy here in NY (there is even snow upstate) - glad you are there. Have the best time....much love Mom and Dad

mford said...

Hi Michael,
Just had a look at the blg from Borneo, sounds and looks great.Hope all is going well for you. Good to see with the hoops and your hat looks cool!
Good luck to you and everyone else, take care, love dad, emma, shelley and ben x

Anonymous said...

Hi Chi,


Glad you made it in one piece. Hope you are having fun and not missing your home comforts too much.

Have an amazing time!

Mei x

Michael and Jemma said...

Hello Beth...we have been looking at the wrong page for last week....just found the right one...great to see the pictures....look after yourself.....hope you are enjoying the diving....
love mum,dad,Amelia and Jack....xxxxx

Anonymous said...

hello Aman hope you are well,and enjoying your time there. we haven't seen any photos of you yet.Try to wear colourful clothes so we can see you.Missing you a lot mum said she is missing your smelly socks everywhere. Have a fantastic time love you loads Nana,didi,Sadie and Elliott xxx Hope you have a cheese eating time like i said in the card which i'm sending you sadie xx

Hilary said...

Hey Bru We're all envious this end as Borneo looks absolutely amazing. Hope your bridge building was successful and your team worked hard and enjoyed all the scenery and wildlife. Wishing we were there with you!

M and D

Tasha said...

Hey Nick,

Duno if u get to see this!

The pictures are great good to see you getting stuck in.

A letter is in the post.

MISS YOU SOOO MUCH.

Lots of love Tasha

alana/shirley said...

hello nicholasssssss :D
glad you got there okay,
enjoy it, see you when you get back.

alana & shirley
xxx

julie said...

Hi Nicky, it looks like you are having a fantastic time!!!
Great to be able to see pictures of you all. Looking forward to hearing about new friends and your experience.
lots of love
Mum, John, Emma, Gran and Grandad

Pepijn said...

To Sabine,

hey Bien, hoe is t daar? zeker wel gaaf of niet dan! Ik heb je al op een paar foto's gespot en t ziet er chill uit daar! hier gaat alles prima ben alleen wel al de halve herfstvakantie ziek thuis:( . Ging de reis goed? vast wel, te horen aan je telefoontje van toen je was aangekomen, was echt ziek goede verbinding voor zo'n ver land. heb trouwens met mam echt chille zeilkleren gekocht, dus ik ben klaar voor de opleiding. je krijgt trouwens ook de groeten van allemaal meiden die ik zag op de hockeyclub: Saskia en Marilou enzo.
nou jij echt superveel plezier met al je opdrachten en al die andere dingen die je gaat doen en ik zal je regelmatig een berichtje posten (al weet ik niet of je die lees)
Ltrz Pepijn

Monique H. said...

To Sabine,

Hoi Bien,

Heb gelukkig al foto's van je gezien op de site. Ben eigenlijk razend benieuwd wat je nu precies aan het doen bent. Volgens de foto's ben je nu toch niet met de trekking bezig. Wel fijn dat deze site er is. Hoop dat je dit berichtje ziet/krijgt. Liefs mamma

Titus said...

Hi Bienebal,
Ziet er allemaal cool uit daar! We zitten hier met Peter en Syl bij Annet op de rand van het bed (net weer een kuur gehad). Morgen ga ik met Bo&Cas naar Just in Parijs voor een mannen week-end. Gaat goed met Annet, eerste kuur is goed aangeslagen en ze ligt er patent bij. Nu Gooische vrouwen. Syl stuurt je later de details over Martin en Cherryl (neem aan dat je die wil weten in de jungle). Ben je al vrienden met King Loewie?
Liefs Titus, Annet, Syl, Peter & Cas

Peter said...

Liefste Lien,

Hoe gaat alpha 3. Brug al bijna klaar ? Was leuk je nog zo "life" te horen vorige week. Je was enthousiast en klaar voor het grote werk. De Velpse familie is weer een weekendje veel bij elkaar over de vloer. Annet gaat goed en volgt jou waar zij kan. Je begrijpt dat wij dingend een update nodig hebben om alle fans van jou te kunnen berichten. Inmiddels zij mamma en oma aan de tweede brief begonnen. Wanneer de postduif niet door een aap uit de lucht wordt gepluk, zull he binnenkort veel van ons horen. Lieve schat, wij houden van, zijn trots op jou en je team. Liefs, mams en pappa. Knuffel BOMMEL

Anonymous said...

to Angus Genius Hannah

antie mari demands gifts for xmas, uncle david would like a wee necklace

i man called me about your phone at 3 in the morning from borneo, v.confusing

chin up hooha

neil xx

Gramps said...

Hi Megan,all the way from Cape Town! Hope you are having a great time. Looking forward to seeing you at Christmas and to hear all about it. Well done in your A's.
Love from Gramps aand PJ.

natalieX said...

hello micheal, its natalie my mum and denis wanted me to send our love and we hope your keeping well.
love
denis tricia & natalie xx

Anonymous said...

Voor Maartje:
Darling!!
Even een schwestermessage.
Hoe is het daar in je dorpje?? Zit je met lieve aziatische kindjes en mensjes? En ben je lekker veel foto's aan het maken? Want ik ben heel benieuwd! Ik vertel tegen iedereen die het horen wil over je jungletocht haha, ik ben zo trots op je! Ik zag je net op een foto! wat zit je haar leuk ;) laaaat dan is eens zien, met je...haaar! ahh ik mis het dat je hier nu niet bent en samen met mij om hele droge dingen kan lachen! Maar jij gaat eerst nog een paar weken van mooie avonturen tegemoet, en daarna hebben we weer alle tijd. Nou poepje, we bellen snel! Love, your big sister.

Anonymous said...

Voor mijn lieve Maart,

Dag geweldige kanjer in de bush. Ben je een beetje hersteld van alle ontberingen in de jungle? Wat een verhalen had je aan de telefoon. Zo trots ben ik op wat je allemaal hebt doorstaan en vooral hoe! Je realiseert je misschien nog niet helemaal wat een prestatie het is. Het is bijzonder hoe je tegelijkertijd jouw kwetsbaarheid en oerkracht inzet en ook uit. Ik weet zeker dat je nu heel veel voldoening krijgt van jouw project in de Kindergarten. In gedachte zie ik je al helemaal aan het werk tussen die schattige Maleisische kleintjes. Voel je af en toe als ik aan je denk? Dat is zeker een paar keer per dag, maar altijd als ik ga slapen. Je kent mij, sterke moederstralen zend ik dan de ether in.
Je klinkt enorm sterk aan de telefoon, het is te horen wat je allemaal hebt bereikt. Ik heb jouw vlucht overigens omgeboekt naar 22 december en krijg waarschijnlijk morgen het e-ticket op de mail. Die stuur ik dan door.
Liefste lieverdje, vanuit een winderig en regenachtig Bussum, waar we super hard werken (want dan kunnen we even niet aan je denken dus je ook even niet zo missen), wens ik je nog heerlijke weken. Geniet ervan, want deze ervaring is uniek. De dikste kussen en hugs.

Je eigen poepmans

Anonymous said...

Hoi lieve schat, Het is hier slecht weer. Veel regen en kou. We hebben de tuin winterklaar gemaakt en alle bladeren voor op de straat gegooid. Vandaag zijn we naar enkele winkels geweest om kerstspulletjes te kopen. We willen er dit jaar vroeg bij zijn. Ik heb mooie takken gekocht en in de keuken opgehangen. volgende week doen we er de ballen in. Je zult verrast zijn als je thuiskomt. Daar kijk ik overigens erg naar uit. Af en toe mis ik je heel erg. Maar het werk leidt me veel af. Deze maand heb ik op enkele congressen mijn verhaal mogen doen. Leuk, maar wel vermoeiend. O ja, Astrid Hollema (je weet wel, van de hoek) werkt nu ook bij mij sinds twee weken. Heel gezellig begint het te worden. Haar eerste taak is om vlak voor Kerst een groot feest te organiseren op mijn kantoor. Morgen ga ik daar met Suzanne, een paar muren verfen. Ik ben ook heel druk bezig met het afmaken van mijn nieuwe boek. Deze week heb ik geen enkele afspraak gemaakt en besteed alle tijd (van vroeg tot laat) aan het schrijven. Ik doe dat dan in de bibliotheek van Amsterdam. Lekker rustig! Ik zag ook zojuist de foto's van jou op de site van Raleigh. Gaaf Maart. Jaloers! Ik bewonder je en ben enorm blij dat het goed met je gaat en je er van geniet. Houden zo. Mamma en Suzanne roepen dat ik nu moet stoppen want we gaan naar de film. Daarna een lekkere douche, haren wassen, insmeren met creme en .. nou ja alles wat jij niet hebt en kunt. Jaloers? Mooi! Ik verheug me erop snel weer iets van je te horen.
Liefs Papa.

Anonymous said...

Henk Limmen:
29 november 2009
Hallo Maart,

Weer van die "extreme survival"-verhalen. Snap je nu de uitdrukking: door de bomen het bos (lees jungle) niet meer zien... Je zou er claustrofobisch van worden.
Ben je al bijna uitgeoefend om mee te doen aan de nieuwe 'Robinson'-uitzendingen? Als ik jouw verslag zo lees zul je bepaalde indrukken van deze reis nooit meer uit jouw data-base kunnen deleten. Die zijn onvergetelijk!!
Die duikmomenten in zo'n mooie omgeving moeten fantastisch zijn. En zoals de Fransen zeggen:"les extremes se touche" (lees: de extremen raken elkaar). Hoe sterker de downs hoe krachtiger de ups ook binnenkomen. Niet met gekke tropische ziektes thuiskomen aub. Wat moet Bussum ver weg voor je voelen. Wil je nog wel naar huis? We hopen van wel.
Heel veel succes met het bouwen van het kindertehuis.
(Moet je nu ook al metselen? Het moet toch niet gekker worden op deze reis).

Zuig alles met volle teugen op zodat je dit nooit vergeten
zal.

Lieve groetjes,

Henk, Paula, Nona en Hein

Ans Post said...

Hoi Maartje,
Hoe is het nu met jou, na al je ervaringen in de jungle.Hoe heb je dat allemaal overleefd met al die muggen en andere vieze beesten en dan ook nog geen fohn en een gammele hangmat. Volgens mij ben je nu aan het duiken en het koraalrif aan hert schoonmaken. Als ik mensen daarover vertel zeggen ze dat dat niet kan omdat het koraal dan stuk gaat. Ik zeg dan maar dat je het met een tandenborstel doet. We missen je wel hoor vooral met vincent zijn verjaardag en de verjaardag van Oma Min. Gelukkig ben je er met Kerst wel weer. Heb je onze kaarten en de kaart van Oma Min en Tante Zus nog ontvangen. We wensen je nog heel erg veel plezier.

Veel Liefs Hans, Ans en Vincent.

Nigel said...

Well Happy New Year to you all - especially Alpha 6 and Alastair!
Hope Christmas was good to you and Santa Claus made it to the jungle!
Take Care
Nigel W.